Επιστολή προς τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Γιάννη Πανούση

     

Θεσσαλονίκη, 17/2/2015

 

 

Προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, αρμόδιο σε θέματα Προστασίας του Πολίτη κ. Γιάννη Πανούση

 

Αγαπητέ  κ. Υπουργέ,

η Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών είναι ένα σωματείο που, εδώ και οκτώ χρόνια, δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη με εκδηλώσεις και ακτιβιστικές δράσεις διεκδικώντας μια πόλη πιο φιλική στο περπάτημα, σεβασμό στο δημόσιο χώρο και λιγότερη εξάρτηση των αστικών μετακινήσεων από το αυτοκίνητο. Ζητούμε να αντιμετωπιστεί το περπάτημα ως προνομιακός τρόπος μετακίνησης και να δημιουργηθούν στις πόλεις οι συνθήκες που το ευνοούν (απρόσκοπτη κίνηση του πεζού με ασφάλεια και αξιοπρέπεια σε ελκυστικό περιβάλλον) σε αντίθεση με τη σημερινή κυριαρχία του μηχανοκίνητου οχήματος στο χώρο και το σχεδιασμό των πόλεων.

 

Στη Θεσσαλονίκη, μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά “πεθαίνουμε για το περπάτημα”, η προώθηση του οποίου θα έπρεπε να ήταν προτεραιότητα του Υπουργείου Υγείας, αφού αποτελεί τον πρώτο ανασχετικό παράγοντα για τα προβλήματα υγείας που σχετίζονται με παχυσαρκία, καρδιά και διαβήτη. Αντ' αυτού, κουβαλώντας τις χοντρές κοιλιές μας εξακολουθούμε να χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο για “ψύλλου πήδημα” αφού οι συνθήκες βαδίσματος είναι αποτρεπτικές σε κάθε γειτονιά, ενώ οι δρόμοι εξακολουθούν να σχεδιάζονται ως ροές οχημάτων, με τους πεζούς να περιορίζονται στα “υπόλοιπα” του πλάτους του δρόμου, και να περπατούν εισπνέοντας συνεχώς τους καρκινογόνους ρύπους των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

 

Πέρα από αυτή τη δομική αδυναμία, τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη είμαστε μάρτυρες της επιδεινούμενης κατάστασης τόσο για τους πεζούς, όσο και για τους εποχούμενους πολίτες. Η πόλη μας, που ήταν ήδη απελπιστικά φτωχή στο θέμα της προστασίας των ευάλωτων χρηστών των δρόμων (δηλαδή των πεζών και ποδηλάτων) είναι σήμερα το απόλυτο πεδίο αυθαιρεσίας στην κίνηση και στάθμευση των αυτοκινήτων. Δεν διεκδικούμε πλέον αναπτυξιακές υποδομές, δίκτυο πεζοπορικών διαδρομών και ποδηλατοδρόμων που να διατρέχει την πόλη, αλλά προστασία του τελευταίου καταφυγίου του πεζού, του στενού και ανώμαλου πεζοδρομίου έξω από την πόρτα του. Δεν διεκδικούμε ελεύθερες διαβάσεις με προτεραιότητα πεζού όπως προβλέπει ο νόμος, αλλά ένα μικρό άνοιγμα ανάμεσα στα παρκαρισμένα αυτοκίνητα για να περάσει ο πεζός, και με δική του ευθύνη να διασχίσει το δρόμο. Όσοι από μας έχουν κινητικά προβλήματα -πολλές χιλιάδες ηλικιωμένοι και άνθρωποι με αναπηρίες- κινούνται μόνο σε ελεγχόμενες αποστάσεις λίγων μέτρων ή είναι καταδικασμένοι σε εγκλεισμό στα σπίτια τους.

 

Τον τελευταίο καιρό έχουν μειωθεί τα τροχαία “ατυχήματα”, οι συγκρούσεις και παρασύρσεις πεζών εκτός πόλης, κι έχουν αυξηθεί τα θανατηφόρα -για τους πεζούς- συμβάντα μέσα στην πόλη, όπως δείχνει η πρόσφατη έκθεση της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης για το 2014. Με τις υποδομές διευκόλυνσης πεζών αχρηστευμένες και απουσία ελέγχων στα κινούμενα οχήματα, κάθε άλλο παρά έκπληξη αποτελεί αυτό. Ρωτήστε οποιονδήποτε Θεσσαλονικιό οδηγό πότε του έγινε τελευταία φορά αλκοτέστ, ή έλεγχος ταχύτητας μέσα στην πόλη. Με απελπισία βλέπουμε τα μέσα που υπάρχουν, γερανοφόρα και κινητοποίηση τροχαίας, να χρησιμοποιούνται μόνο σε παρελάσεις, επισκέψεις “επισήμων” και ποδοσφαιρικούς αγώνες αλλά να απουσιάζουν από την καθημερινότητα της πόλης. Βλέπουμε τα λεωφορεία, το μοναδικό μέσο μαζικής μετακίνησης της πόλης, να εμποδίζονται συνεχώς και ατιμώρητα από την κατάληψη των λεωφορειολωρίδων και των στάσεων από απροκάλυπτη, αντικοινωνική, ανάλγητη παράνομη στάθμευση.

 

Αγαπητέ κ. Υπουργέ,

οι πεζοί της Θεσσαλονίκης, αλλά και οι νομοταγείς οδηγοί, ζητούμε την προστασία του νόμου. Ζητούμε να προστατευτεί η ζωή μας από την ανεξέλεγκτα γρήγορη και χωρίς συναίσθηση για την ύπαρξη πεζών οδήγηση. Ζητούμε να προστατευτεί η αξιοπρέπεια του πολίτη που κινείται πεζός στην πόλη. Ζητούμε να προστατευτούν τα πεζοδρόμια και οι διαβάσεις πεζών από την αδηφάγο παράνομη στάθμευση. Ζητούμε να ξαναεμφανιστούν στο πλευρό μας οι τροχονόμοι και οι δημοτικοί αστυνομικοί για θέματα στάθμευσης.

 

Όμως ακόμη και αν αυξηθεί το προσωπικό του ελεγκτικού μηχανισμού, είναι πεποίθησή μας ότι με την παραδοσιακή περιστασιακή αστυνόμευση δεν ανατάσσεται πλέον η κατάσταση. Ζητούμε την οργανωμένη αντιμετώπιση της παράνομης και αντικοινωνικής στάθμευσης με Επιχειρησιακό Σχέδιο, με επώνυμη εκστρατεία.

 

Ζητούμε και προτείνουμε

  • Επάνδρωση του τμήματος ρυμούλκησης για 16ωρη λειτουργία των 8-10 γερανών που υπάρχουν. Αλλαγή δόγματος ρυμούλκησης με πραγματική λειτουργία των γερανοφόρων, εξεύρεση μεγάλων χώρων φύλαξης και ειδικό πρόστιμο για φύλακτρα.
  • Αναλυτικό σχέδιο μόνιμης εξάλειψης της παράνομης στάθμευσης δρόμο προς δρόμο. Η συνήθεια της παράνομης στάθμευσης σε ένα τόπο, είναι ήθος που επιβάλλεται, αλλά και εκριζώνεται. Περιπολίες βεβαίωσης παραβάσεων βάσει προγράμματος. Συμμετοχή του “αστυνομικού της γειτονιάς”. Ειδική προτεραιότητα στην εκκαθάριση διαγραμμισμένων αλλά και νοητών διαβάσεων πεζών στις γωνίες των οικοδομικών τετραγώνων.
  • Η βεβαίωση παραβάσεων στάθμευσης (και διπλο-τριπλοστάθμευσης) στις κεντρικές αρτηρίες να γίνεται “εξ απήνης”, ανεξάρτητα από την παρουσία του οδηγού. Επιχειρήσεις επιτέλους στα ταξί που καταλαμβάνουν μαζικά τις λεωφορειολωρίδες και τις χρησιμοποιούν ως πιάτσα!
  • Αύξηση προληπτικών ελέγχων και αλκοτέστ.

 

Ο σχεδιασμός πρόσθετων μέσων μαζικής μεταφοράς, χώρων στάθμευσης και έργων ανάκτησης του δημόσιου χώρου είναι σε αέναη εξέλιξη, όμως σήμερα, αύριο, η ζωή και η αξιοπρέπεια του πολίτη που κινείται στην πόλη με τα πόδια μπορεί να διασωθεί μόνο από την παρέμβαση των υπηρεσιών των οποίων προΐστασθε. Παρακαλούμε να το πράξετε!

 

Με εκτίμηση και συμπαράσταση στο έργο σας,

για την Ένωση για τα δικαιώματα των Πεζών

 

 

Ο Πρόεδρος                                                                               Ο Γραμματέας

Αντώνης Καράγιωργας                                                         Γρηγόρης Μαυράκης